2015-03-27 Aktualności

Według danych Krajowego Rejestru Nowotworów w 2011 r. raka tarczycy zdiagnozowano u 2,5 tys. pacjentów. Każdego roku może on dotyczyć nawet 3,5 tys. nowych pacjentów. Wczesna diagnoza, usunięcie całkowite wycięcie tarczycy oraz podjęcie odpowiedniej terapii dają spore szanse na powrót do zdrowia – dzieje się tak w 90% przypadków. Mimo pozytywnych statystyk diagnoza choroby jest dużym obciążeniem dla wielu pacjentów. Brak ogólnodostępnych informacji oraz stowarzyszeń, które otoczyłyby wsparciem osoby chore, skłonił stowarzyszenie Polskie Amazonki Ruch Społeczny do stworzenia pierwszej w Polsce kampanii społeczno-edukacyjnej „Motyle pod ochroną”.

„Budowanie społecznej świadomości to ważne uzupełnienie codziennej pracy lekarzy. Wierzę, że projekt pomoże wielu pacjentom i ich bliskim” – mówi profesor Marek Dedecjus, kierownik Kliniki Endokrynologii Onkologicznej i Medycyny Nuklearnej warszawskiego Centrum Onkologii – Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie, która objęła kampanię wsparciem merytorycznym.

Tarczyca przypomina kształtem motyla. Mędzynarodowym symbolem wsparcia dla raka tarczycy jest wstążka w kolorach turkusu, granatu i różu. Z połączenia tych dwóch elementów powstał symbol kampanii „Motyle pod ochroną”.

W ramach kampanii przygotowano specjalny poradnik dla pacjentów, który można pobrać ze strony internetowej stowarzyszenia: http://ruchspoleczny.org.pl/kampanie/motyle_pod_ochrona-31.html. Poradnik składa się z trzech części: pierwsza dostarcza ogólnych informacji na temat raka tarczycy, jego rodzajów, objawów, a także diagnostyki; druga część informuje o metodach jego terapii i podpowiada pacjentom, jak przygotować się do poszczególnych etapów leczenia; trzecia część dotyczy badań kontrolnych.

 

 

Copyright © Medyk sp. z o.o