Problem nieodwoływania wizyt lekarskich występuje w całej UE oraz w krajach anglosaskich. Wiele krajów europejskich wprowadziło kary finansowe za nieodwołanie wizyty. Na przykład w Norwegii opłaty za nieodwołane wizyty są obowiązkowe od 2001 r., a w 2009 r. objęły wszystkie publiczne przychodnie. We Włoszech wysokość sankcji finansowych określają regionalne regulacje, przy czym sankcje te dotyczą wyłącznie wizyt odpłatnych.
Jak wynika z opinii prawnej dra hab. prof. UW Krzysztofa KoźmiÅ„skiego, przygotowanej na zlecenie inicjatora kampanii #odwoluje #nieblokuje – Centrum Medycznego CMP, problem ten jest powszechny we wszystkich paÅ„stwach Unii Europejskiej, wszÄ™dzie generujÄ…c dotkliwe dla systemów ochrony zdrowia negatywne skutki. W Polsce, w przeciwieÅ„stwie do wielu innych krajów, nie obowiÄ…zujÄ… żadne sankcje dla pacjentów za niestawianie siÄ™ na wizytach lekarskich. Nad pytaniem, czy takie dyscyplinowanie pacjentów to dobry kierunek, pochyla siÄ™ szereg specjalistów rynku zdrowia.
Problem w Polsce
Obecnie w Polsce kwestia nieodwoÅ‚anych wizyt lekarskich pozostaje w stanie deregulacji, mimo że stanowi jeden z kluczowych problemów w zakresie Å›wiadczenia usÅ‚ug medycznych, a w Å›wietle prawa niekwestionowanym obowiÄ…zkiem pacjenta jest poinformowanie placówki medycznej o odwoÅ‚aniu bÄ…dź niestawiennictwie na wizycie lekarskiej. Odpowiednich regulacji w tym zakresie dostarcza ustawa z 27 sierpnia 2004 r. o Å›wiadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze Å›rodków publicznych. Zgodnie z jej art. 20 ust. 9 „w przypadku, gdy Å›wiadczeniobiorca nie może stawić siÄ™ u Å›wiadczeniodawcy w terminie okreÅ›lonym w trybie ust. 2, 7 lub 8 lub gdy zrezygnowaÅ‚ ze Å›wiadczenia opieki zdrowotnej, jest on obowiÄ…zany niezwÅ‚ocznie powiadomić o tym Å›wiadczeniodawcÄ™”.
Według danych Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ) w 2023 r. nie odwołano ok. 1,3 mln wizyt lekarskich. To znaczący wzrost w porównaniu z latami ubiegłymi. Nieodwołane wizyty generują coraz większe straty finansowe po stronie podmiotów leczniczych, a dodatkowo mają znaczący wpływ na tworzenie się tzw. sztucznej kolejki. To z kolei wpływa na wydłużony czas oczekiwania innych pacjentów na termin wizyty lekarskiej. Obecnie jedynym skutkiem i konsekwencją niestawienia się pacjenta na wizytę jest umieszczenie go na końcu kolejki oczekujących. Ministerstwo Zdrowia nie planuje wprowadzenia opłat, argumentując, że mogłoby to negatywnie wpłynąć na osoby w trudnej sytuacji materialnej i ograniczyć dostęp do świadczeń. Obecnie już 90% lekarzy uważa wprowadzenie sankcji finansowych za zasadne, z kolei 75% z nich uważa, że zmniejszyłoby to kolejki do specjalistów.
RosnÄ…ca skala problemu sprawia, że od lat pojawiajÄ… siÄ™ postulaty wprowadzenia rozwiÄ…zaÅ„, motywujÄ…cych pacjentów do odwoÅ‚ywania wizyt. W opinii prawnej dra hab. prof. UW Krzysztofa KoźmiÅ„skiego istnieje kilka możliwych kierunków dziaÅ‚aÅ„, w tym to wzorowane na rozwiÄ…zaniu portugalskim – usprawiedliwienie nieobecnoÅ›ci. Z kolei w przypadku drogich i trudno dostÄ™pnych Å›wiadczeÅ„, można rozważyć wprowadzenie dodatkowych zobowiÄ…zaÅ„ cywilnoprawnych dla pacjentów, np. w formie kar umownych.
Istotności edukacji, która powinna wyprzedzać i inicjować rozwiązania prawne podkreśla m.in. Paweł Walicki, prezes Centrum Medycznego CMP: Należy znaleźć złoty środek między koniecznością zmniejszenia liczby nieodwołanych wizyt a zapewnieniem dostępności świadczeń medycznych dla wszystkich. Nie możemy zapominać, że celem nadrzędnym jest poprawa efektywności systemu opieki zdrowotnej i zapewnienie pacjentom szybkiego dostępu do potrzebnej pomocy medycznej.
PodobnÄ… opiniÄ™ reprezentuje Justyna Mieszalska z Centrum Medycznego WUM: MyÅ›lÄ™, że drastyczne podejÅ›cie do nieodwoÅ‚ywania wizyt, czyli karanie pacjentów finansowo, w polskiej rzeczywistoÅ›ci siÄ™ nie sprawdzi. WÅ‚aÅ›ciwa droga to edukacja, wsparcie mediów i nagÅ‚aÅ›nianie kampanii takich jak: #odwoluje #nieblokuje, a także wprowadzenie „miÄ™kkich” rozwiÄ…zaÅ„ prewencyjnych, m.in. specjalnej infolinii tylko do odwoÅ‚ywania wizyt czy wysyÅ‚anie przez placówkÄ™ medycznÄ… przypomnieÅ„ SMS z możliwoÅ›ciÄ… odwoÅ‚ania wizyty. Zacznijmy od tego i sprawdźmy, czy i na ile zadziaÅ‚a.
Marcin Fiedziukiewicz, prezes Kliniki.pl zauważa, że porównując sytuację Polski z innymi krajami Europy, widać, iż problem nieodwołanych wizyt, to nie wina pacjentów, lecz niedoskonałości systemu: We Francji czy Włoszech pacjent ma proste narzędzia: aplikacje, automatyczne przypomnienia, czy dedykowane infolinie, pomagające w odwołaniu wizyty. Tymczasem w Polsce pacjent często musi sam przebić się przez wielopoziomowe menu telefoniczne lub godzinami próbować dodzwonić się do przychodni. Dlatego w moim przekonaniu trzeba zacząć od stworzenia systemu, który działa.

Na skróty
Copyright © Medyk sp. z o.o