2019-03-14 Aktualności

Kolonoskopia jest super!

III edycja kampanii „Servier – wyłącz raka!”

Liczba zachorowań na raka jelita grubego stale wzrasta. Jak wynika z danych Krajowego Rejestru Nowotworów w przyszłości tendencja będzie zwyżkowa – już za 10 lat na raka jelita grubego w Polsce zachoruje ponad 28 tys. osób rocznie. Kolonoskopia, która jest jednym z najlepszych osiągnięć medycyny, a z której – z różnych przyczyn – w profilaktyce nowotworu niewiele osób korzysta, może być remedium na te zatrważające statystyki. Rozpoczyna się III edycja ogólnopolskiej kampanii profilaktyczno-edukacyjnej „Servier – wyłącz raka!”, pod hasłem „Kolonoskopia jest super!”. Organizatorzy chcą przekonać Polaków do wykonywania profilaktycznych badań kolonoskopowych.

W Polsce co roku diagnozowanych jest 19 tys. nowych przypadków zachorowań. Rak jelita grubego to drugi, pod względem częstotliwości występowania w Polsce, nowotwór złośliwy u kobiet i trzeci u mężczyzn. W naszym kraju jest przyczyną 33 zgonów dziennie. Rozwija się najczęściej u osób po 50. roku życia, ale także obciążonych genetycznie, stosujących nieprawidłowo zbilansowaną dietę i podejmujących niską aktywność fizyczną, palących papierosy i nadużywających alkoholu. 

Najskuteczniejszą i najszybszą formą zarówno diagnostyki, czyli wykrycia raka jelita grubego, jak i terapii, czyli leczenia jego wczesnych stadiów, jest kolonoskopia. To z jednej strony badanie profilaktyczne, a z drugiej zabieg ratujący życie. Trwa od 15 do 40 minut i polega na wprowadzeniu do jelita grubego giętkiego i cienkiego aparatu zakończonego źródłem światła. Za jego pomocą lekarz może dokładnie obejrzeć jelito od środka. Poza tym kolonoskopia pozwala na usunięcie polipów, jeśli te znajdują się w jelicie, zanim jeszcze przekształcą się w raka. Dzięki kolonoskopii w badaniach przesiewowych już blisko 10 tys. Polaków uniknęło raka jelita grubego.

„Kolonoskopia jest nowoczesnym i bezpiecznym badaniem. Powinniśmy ją wykonywać najlepiej zanim pojawią się jakiekolwiek objawy, kiedy jesteśmy zupełnie zdrowi − profilaktycznie. Narosło jednak wokół niego wiele mitów, w konsekwencji czego większość społeczeństwa ma własne, często mylne wyobrażenie na temat przebiegu tego badania. Jako lekarze przypominamy: profilaktyczna kolonoskopia może zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka jelita grubego nawet o 60-90%. W moim odczuciu strach czy wstyd nie ma racji bytu, gdy uświadomię sobie, że kolonoskopia może mnie uchronić przed zachorowaniem na raka. I do takiej zmiany myślenia zachęcam wszystkich Polaków” – przekonuje prof. dr hab. n. med. Jarosław Reguła, Konsultant Krajowy w dziedzinie Gastroenterologii, Kierownik Kliniki Gastroenterologii, Hepatologii i Onkologii Klinicznej Centrum Onkologii – Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie.

 

KAMPANIA „SERVIER – WYŁĄCZ RAKA!”

W tegorocznej odsłonie kampanii głównym celem jest podkreślanie roli profilaktyki, ze szczególnym uwzględnieniem kolonoskopii jako badania ratującego życie oraz przełamywanie związanego z nim społecznego tabu. Komunikacja trzeciej edycji kampanii kierowana jest szczególnie do osób, które znajdują się w grupie podwyższonego ryzyka, ze względu na: wiek powyżej 50 lat, obciążenia genetyczne, wystąpienie raka jelita grubego u rodziców
lub rodzeństwa, nieprawidłową dietę, niską aktywność fizyczną, palenie tytoniu czy nadużywanie alkoholu.

W III edycję kampanii „Servier – wyłącz raka!” zaangażował się Andrzej Milewski, znany jako Andrzej Rysuje. Przygotował trzy grafiki, które znajdą się na plakatach na przystankach komunikacji miejskiej i w materiałach informacyjnych dotyczących kampanii. W ramach kampanii zaplanowane zostały też wykłady na temat profilaktyki raka jelita grubego, kierowane do słuchaczy Uniwersytetów Trzeciego Wieku w dziesięciu miastach w Polsce. 

Istotnym z elementów akcji będzie współpraca z siecią kin Multikino. W największych miastach w Polsce, w dniach od 15 do 28 marca 2019 r., przed seansami będzie emitowany spot kinowy z udziałem Zbigniewa Zamachowskiego, przekonujący o wartości badania kolonoskopowego. Widzowie otrzymają również materiał edukacyjny, którego przekaz będzie spójny ze spotem. Dodatkowo w przestrzeni internetowej pojawi się przekaz w formie krótkich filmów, w których udział wzięli eksperci medyczni, artyści, dziennikarze oraz sportowcy, m.in. Piotr Gruszka, Przemysław Saleta, a także Maria Pakulnis oraz Zbigniew Zamachowski.

Kampania będzie także widoczna w przestrzeni publicznej dzięki wykorzystaniu wiat przystankowych na terenie wybranych największych miast Polski, jako nośników grafiki (plakatów) zachęcającej do wykonania kolonoskopii.

Patronat merytoryczny nad kampanią objęły: Polska Unia Onkologii i Polskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej. Partnerami kampanii zostali: Europa Colon Polska, Polskie Towarzystwo Stomijne Pol-ilko, Polska Koalicja Pacjentów Onkologicznych, Fundacja Onkologiczna – Alivia, Fundacja Rak'n'Roll.

Więcej informacji: www.wylaczraka.pl i na profilu facebook.com/wylaczraka

Copyright © Medyk sp. z o.o